FØRDE I ROSA PÅ BORTEBANE

Postet av Bernt Ove Berntsen den 19. Okt 2019

I samband med Førde sin bortekamp mot Rælingen søndag kveld, så vil Førde-jentene støtte heimelaget sin Rosa Sløyfe-aksjon med å ha rose strikkar i håret og rosa neglelakk.

Bortekampen til Førde søndag kveld 18.00 blir arrangert til støtte for Rosa Sløyfe-aksjonen. Heimelaget spelar i rose drakter som skal auksjonerast ut til inntekt for aksjonen.

- Vi skulle gjerne spelt i våre rose bortedrakter. Men når Rælingen har lyst til å spele i slike drakter, veljer vi å støtte aksjonen med å kle oss i så mykje rosa som mogleg. Vi har våre vanlege kvite drakter, men vil ha rosa neglelakk, og ikkje minst rose strikkar i håret, seier Førde sin sportslege leiar, Oddny Sønnesyn føre kampen.

Rosa Sløyfe-aksjonen er ei internasjonal rørsle til støtte for kvinner som er ramma av brystkreft. I Norge står Kreftforeningen og Brystkreftforeningen saman om aksjonen. I samband med oppgjeret mellom Rælingen og Førde i Marikollhallen like ved Lillestrøm er det mogleg å by på rosa drakt som vert auksjonert ut.

Viktig budskap
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Dette synes jentene og klubben er viktig.

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999. Dette er andre gang RHK er aktiv deltaker i denne aksjonen.

Støtt Rosa sløyfe-kampen. By på en drakt (LINK). Hele beløpet tilfaller aksjonen!

Før kampen mot Førde: - Vi tar alle motstandere på alvor
Rosa sløyfe-kampen mot Førde markerer starten på en viktig fase av sesongen for Rælingens håndballkvinner. Fra 20. oktober til 18. desember spiller de åtte seriekamper, så det er ingen tvil om at de neste to månedene betyr mye for laget.

- Førde har hatt en god del utskiftninger i stallen sin før denne sesongen og jeg tror det er et lag som vil bli bedre og bedre jo mer samspilte de blir. Så langt i sesongen står de med to poeng etter å ha slått Skrim på hjemmebane. Men det er verdt å merke seg at de var veldig nærme poeng borte Fjellhammer, i en kamp de til slutt tapte med ett mål. De mest sentrale spillerne i laget er utenlandsimportene Brita Run Grétarsdottir (Island) og Lara Zidek (Kroatia), begge bakspillere, sammen med linjespiller Benedicte Bergset, sier Daniel Birkelund

Rælingen har slitt med å finne stabiliteten. Etter en god oppkjøring har ikke laget innfridd egne forventninger. -For vår del er vi først og fremst opptatt av å «knekke koden» defensivt. Så langt i sesongen er vi det laget som scorer mest i avdelingen, det er glade for, men vi er også det laget som slipper inn mest. Det er vi alt annet enn fornøyde med. Den statistikken har vi tenkt å gjøre noe med, og første steg mot å klare det er å gjøre en god forsvarskamp hjemme mot Førde, avslutter Birkelund.

Hør Karina Selland, Frida Haug Hoel og Karoline Kommendal Strømberg sine appeller for å støtte aksjonen: